5 działań wczesnej interwencji w zakresie autyzmu

Codzienne interakcje z dziećmi mogą pomóc zmniejszyć objawy autyzmu i przyspieszyć rozwój każdego dziecka. Najbardziej nowatorskie badania nad autyzmem koncentrują się na interakcjach z dziećmi w wieku od 9 do 12 miesięcy, na długo zanim możliwa jest diagnoza. Mózg dziecka tworzy nowe ścieżki, a później pozbywa się tych, których nie potrzebuje. Może to brzmieć trudno, ale głównie chodzi o zabawę z dziećmi i tym, co utrwalimy w jego zachowaniu.
Zobacz więcej: Zaburzenia w rozwoju dziecka. Jakie są główne objawy?
Naśladowanie innych to główny element uczenia się od rodziców i zdobywania wiedzy o świecie i interakcjach społecznych. Nasze mózgi są zaprojektowane do naśladowania innych, ale u dzieci z autyzmem ta cześć mózgu nie funkcjonuje prawidłowo. Naśladownictwo pomaga dziecku zrozumieć związek między tym, co ty robisz, a tym, co robi ono, co stymuluje mózg dziecka do prawidłowego rozwoju.
fot. istock.com
Pokazywanie emocji pomaga zrozumieć dziecku, co dzieje się w jego otoczeniu. Dzielenie się radością przy zabawie, np.: w chowanego, pokazuje, jak powinno się reagować na różnego rodzaju sytuacje. To także zachęta do nauki wspólnej uwagi. Polega na tym, że to dziecko kieruje wzrok na przedmiot, na który ty masz zwrócić uwagę. Jednak jest to umiejętność, którą dzieci osiągają ok. 1 roku życia.
Obserwuj, co sprawia, że twoje dziecko dobrze się bawi. Dla jednych dzieci największą frajdą jest uderzanie klockiem o klocek lub układanie wierzy. Pozwól pokazać swoim dzieciom, co sprawia im największa radość, a potem angażuj się w takie same zabawy. Dzieci najlepiej pokazują w co chcą się bawić. W przypadku dziecka z podejrzeniem autyzmu zamiast zmieniać na siłę zabawę, lepiej się postarać, aby dziecko wpuściło cię do swoje świata. Zaakceptuj to, że woli rysować niż słuchać jak czytasz bajkę.
Zobacz więcej: Jak pomóc dziecku z ADHD w nauce zdalnej?
Mów cały czas do dziecka, żeby mogło swobodnie budować swój słownik. To, co może ci ułatwić komunikację z maluchem to piosenki. Jeśli rodzic jest już zmęczony ciągłym mówieniem, może włączyć dziecku piosenkę, aby rozwijać jego wrażliwość słuchową na różne dźwięki i słowa.
Dzieci z autyzmem mają problem ze zrozumieniem, że ludzie są ważniejsi niż przedmioty. Aby pomóc odróżnić dziecku ludzi od przedmiotów, warto zawsze być w centrum uwagi dziecka. Mówić i poruszać się w sposób interesujący dziecko, czyli przerysowany. Innym sposobem na zainteresowanie dziecka jest ustawianie się w taki sposób, aby maluch zawsze patrzył tylko na ciebie.