Jak powinna wyglądać dieta kobiety ciężarnej?

Czy ciężarnej naprawdę wolno jeść wszystko? Jak jeść, by nie utyć?
Jak powinna wyglądać dieta kobiety ciężarnej?
fot. istock.com
29.04.2020

Ciąża to czas wyjątkowy. Chce się więc go wyjątkowo świętować, a na wyjątkowe świętowanie najlepsze jest oczywiście wyjątkowe jedzenie. Czy jednak wszystko jest dozwolone?

Co powinna zawierać dieta ciężarnej?

  • pełnoziarniste pieczywo, makaron i brązowy ryż, które są źródłem węglowodanów. Produkty te dostarczają energii, witamin, składników mineralnych, a także błonnika;
  • świeże owoce i warzywa, które również są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika
  • mięso, ryby, jaja, orzechy, rośliny strączkowe, mleko i jego przetwory. Dostarczają nie tylko białka, ale także żelaza i wapnia;
  • tłuszcze roślinne (oliwa, olej), najlepiej w postaci dodatku do sałatek;
  • witaminy i składniki mineralne.

Czego lepiej unikać?

Tu nie ma żadnych rewelacji – należy unikać dokładnie tego, czego unikać się powinno również i bez ciąży – głęboko smażone potrawy, słodycze, tłuste smakołyki ciąży raczej nie zaszkodzą dziecku, lecz pamiętaj, że po ciąży z pewnością będziesz chciała wrócić do idealnej figury – a w ciąży dobrze się je, lecz po ciąży gorzej się zrzuca.

To, z czego bezwzględnie trzeba zrezygnować to sery pleśniowe, surowe ryby i surowe mięso. O ile w innym klimacie kobiety jedzą z powodzeniem sery pleśniowe, o tyle w naszym klimacie należy na to jednak uważać.

Dieta kobiety ciężarnej
fot. istock.com

Czy cukier szkodzi?

Cukier oraz syrop glukozowo-fruktozowy to bardzo niebezpieczne produkty, które zdominowały naszą dietę. Zgodnie z zaleceniami tylko 10 procent energii z diety mogą stanowić tego typu cukry. Niekontrolowane spożycie w ciąży słodkich przekąsek i napojów może doprowadzić do nadmiernego przybierania na masie ciała, zaburzeniom węglowodanowym (jak cukrzyca ciężarnych), które mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ciąży, makrosomii płodu, może rzutować także na przyszłe zdrowie dziecka, zwiększając ryzyko otyłości i cukrzycy.

Co robić, by żyć zdrowo?

Nie objadać się, lecz spożywać zrównoważone posiłki w regularnych odstępach. Dieta bogata w błonnik, warzywa, owoce i pełne porcje witamin i składników mineralnych gwarantują zdrowie!

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie