Ile pić wody w ciąży?

Kobiety w czasie ciąży i podczas karmienia piersią piją zdecydowanie za mało płynów.
Ile pić wody w ciąży?
fot. istock.com
29.03.2021
Katarzyna Lemanowicz

Z artykułu dowiesz się:

  • dlaczego woda jest tak ważna;
  • ile wody powinniśmy pić codziennie;
  • jak mądrze się nawadniać;
  • ile wody powinniśmy pić w ciąży.

Woda jest substancją niezbędną do życia. Dorosła, aktywna fizycznie osoba, ważąca ok. 70 kg, powinna dziennie wypijać od 1,5 do 3 litrów wody lub innych napojów. W stanie błogosławionym ilość spożywanych płynów powinna wzrosnąć o ok. 300 ml na dobę.

Instytut badawczy Millward Brown sprawdził, jak wygląda to w praktyce. Jak się okazuje aż połowa ciężarnych i mam karmiących piersią wypija za mało płynów, a 1/3 z nich (35%) nie ma świadomości, że powinna pić około 2-3 litry dziennie. Panie, które tę wiedzę posiadają, średnio wypijają tylko 1,7 litra dziennie.

Aż 30% przebadanych kobiet nie uzyskało informacji na temat prawidłowego nawodnienia, a wiele z nich szuka informacji w internecie.

Jak mądrze się nawadniać?

Niestety, co dziesiąty Polak właściwie w ogóle nie pije wody. Najczęściej sięgamy po napoje gazowane, soki i herbatę. Tymczasem woda to najistotniejszy składnik ludzkiego organizmu. To właśnie w środowisku wodnym zachodzą wszystkie niezbędne dla naszego życia procesy. Transportowane są witaminy, minerały, usuwane zbędne produkty przemiany materii, regulowana jest temperatura ciała czy ciśnienie tętnicze krwi.

Zobacz więcej: A czy ty umiesz się delektować rodzicielstwem?

Pić wodę powinno się regularnie i “na zapas”. Bóle głowy, problemy z koncentracją, z zapamiętywaniem, rozdrażnienie, niekiedy trudności w zasypianiu, a także niechęć do pracy umysłowej oraz fizycznej mogą także być oznaką odwodnienia. Panie, które mają suchą ziemista cerę, nieestetyczne wypryski, zmarszczki czy nie mogą się odchudzić, prawdopodobnie nie pokrywają dziennego zapotrzebowania na wodę w organizmie. Niedobór wody sprawia, że organizm nie radzi sobie z procesami przemiany materii, jak również walczy z możliwym przegrzaniem oraz spadkiem ciśnienia. Pijąc wodę, umożliwisz organizmowi prawidłowe funkcjonowanie. Woda wspomaga trawienie, oczyszcza organizm z toksyn i zanieczyszczeń.

Picie wody w ciąży
fot. istock.com

W przypadku ciężarnej prawidłowe nawodnienie pozwala na redukcję uciążliwych dolegliwości związanych z ciążą, takich jak poranne nudności i wymioty, zaparcia, suchość skóry czy infekcje dróg moczowych. Warto także wiedzieć, że rozwój dziecka, czyli budowa tkanek i narządów wymagają obecności wody, to samo dotyczy produkcji pokarmu.

Nie chce mi się pić

Czy wiesz, że pragnienie odczuwamy wtedy, gdy organizm jest już odwodniony i domaga się nawodnienia? Picie dużej ilości płynu na raz nie jest metodą nawadniania organizmu. Aby osiągnąć optymalny stopień wchłaniania wody, należy pić ją małymi łykami w ciągu całego dnia, począwszy od przebudzenia.

Jeśli nie lubisz wody niegazowanej, możesz spokojnie pić gazowaną czystą wodę. Wody smakowe i dosładzane mają "właściwości" dosładzanych napojów, czyli nie są najzdrowsze. Jeśli masz ochotę na wodę smakową, dorzuć kilka plasterków cytryny, truskawki lub kawałki brzoskwini. Warto pamiętać, że wodę dostarczać można do organizmu także za pomocą żywności. Najlepszym jej źródłem są warzywa i owoce. Do napojów, które mogą sprzyjać odwodnieniu organizmu należą czarna i zielona herbata oraz kawa naturalna, które i tak należy ograniczyć w przypadku ciąży oraz karmienia piersią.

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
Gosia (Ocena: 5) 01.04.2021 11:18
To zależy od dnia ile wypijam wody. Czasami potrafię wypić butelkę cisowianki w ciągu dnia, czasami nawet dwie. Jak czuje, że jestem spragniona to sięgam po coś do picia i tyle :)
odpowiedz
Polecane dla Ciebie