Jak przyszła mama odczuwa skurcze Braxtona-Hicksa?

Czym skurcze Braxtona-Hicksa różnią się od skurczów porodowych?
Jak przyszła mama odczuwa skurcze Braxtona-Hicksa?
fot. istock.com
13.07.2021
Katarzyna Lemanowicz

Wiedza dotycząca rozpoznawania skurczów Braxtona-Hicksa, pomoże przyszłej mamie zrelaksować się w czasie ciąży i być bardziej przygotowaną na dzień, w którym jej maluszek pojawi się na świecie.

Czym są skurcze Braxtona-Hicksa?

Skurcze Braxtona-Hicksa to inaczej skurcze przepowiadające. Pozwalają macicy „poćwiczyć” przed dniem porodu. Nie powodują żadnych zmian w szyjce macicy, więc nie wywołają wcześniejszego porodu i są całkowicie normalne i bezpieczne. W rzeczywistości, bardzo dobrze jeśli je odczuwasz, bo to oznacza, że twoja macica jest silna i ciężko ćwiczy.

Niektóre kobiety nie zauważają skurczów Braxtona-Hicksa, zwłaszcza w pierwszej ciąży. Nie ma więc powodów do obaw, jeśli ich nie czułaś. Skurcze te występują losowo, ale mogą być również wynikiem dużego wysiłku, seksu, orgazmu i odwodnienia.

Jak odczuwa się skurcze Braxtona-Hicksa?

Skurcze Braxtona-Hicksa rozpoczynają się jako łagodny ucisk w przedniej części macicy. Bardziej odczuwane są w żołądku, w przeciwieństwie do bólu podczas menstruacji. Mogą zostać zauważone już w 20. tygodniu ciąży, ale zazwyczaj przyszłe mamy odczuwają je dopiero znacznie później, jeśli w ogóle.

Zobacz więcej: Jak zminimalizować obrzęki nóg w czasie ciąży?

Niektóre kobiety dostrzegają wypaczony kształt brzucha podczas skurczów Braxtona-Hicksa. Z kolei inne czują napięcie i mają trudności w oddychaniu. Chociaż pewne przyszłe mamy podczas skurczów Braxtona-Hicksa nic nie czują, niektóre doświadczają łagodnego dyskomfortu czy nawet bólu. Skurcze przepowiadające nie objawiają się jednak głębokim bólem w miednicy, bólem jak podczas prawdziwego porodu czy menstruacji. Skurcze Braxtona-Hicksa nie są długotrwałe, trwają od 20 minut do godziny. Przechodzą same i nie nasilają się. Ich intensywność może się zmniejszyć w przypadku odpoczynku, spożycia płynów lub po upływie pewnego czasu.

Ciąża i jej przebieg

fot. istock.com

Czym różnią się skurcze Braxtona-Hicksa od skurczów porodowych?

Skurcze Braxtona-Hicksa są nieregularne, rzadkie, trudne do przewidzenia i nierytmiczne, podczas gdy skurcze porodowe obejmują wszystkie te przymiotniki. Dodatkowo skurcze przepowiadające nie będą eskalować i znikną samoistnie, zwłaszcza w połączeniu z nawodnieniem organizmu, zmianą pozycji i ruchem. Skurcze porodowe nie przejdą, będą rosnąć na sile oraz staną się dłuższe, a ich częstotliwość się zwiększy.

Co zrobić, w przypadku skurczów Braxtona-Hicksa?

Ćwiczenia: Twoja macica „trenuje” przed prawdziwym porodem, więc ty również możesz wykorzystać ten czas i poćwiczyć oddychanie, zrelaksować się i podążać za skurczem od początku do końca.

Spacer: Czasami delikatny ruch może spowodować, że skurcze Braxtona-Hicksa szybciej znikną. Jeśli mimo spaceru dalej będziesz je odczuwać, to mogą być skurcze porodowe!

Picie wody: Odwodnienie może spowodować pojawienie się skurczów Braxtona-Hicksa, więc nawodnienie organizmu może załagodzić objawy.

Odpoczynek: Duży wysiłek również może spowodować pojawienie się skurczów Braxtona-Hicksa. Nie ma potrzeby, by rezygnować z regularnej aktywności. Ćwiczenia są dobre dla kobiet w ciąży, ale czasami warto zamienić je na mniej intensywne, jak chodzenie lub pływanie.

Magnez: Wiele ludzi cierpi na niedobór magnezu, a podczas ciąży organizm potrzebuje go znacznie więcej niż zwykle. Niedobór magnezu powoduje skurcze mięśni, więc utrzymywanie poziomu magnezu w organizmie na zdrowym poziomie, może przyczynić się do zmniejszenia odczuwanego dyskomfortu podczas skurczów Braxtona-Hicksa.

Kochane Supermamy, a czy wy odczuwałyście skurcze Braxtona-Hicksa podczas ciąży? Co wam przypominały?

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie