Skuteczne sposoby na ból pleców w czasie ciąży

Kiedy zaczynasz czuć dyskomfort w okolicach kręgosłupa, spróbuj załagodzić ból, by znów poczuć się dobrze we własnym ciele.
Skuteczne sposoby na ból pleców w czasie ciąży
fot. istock.com
03.08.2021
Katarzyna Lemanowicz

Zgodnie z danymi American Pregnancy Association, nawet do 70% ciężarnych doświadcza bólu pleców. Bardzo często nie jest to oznaką niczego niepokojącego, ale to nie oznacza wcale, że nie można nic z tym zrobić. Mimo tego, że środki farmakologiczne nie mogą być brane pod uwagę przy uśmierzeniu bólu, istnieją inne metody, które mogą pomóc załagodzić ból pleców, a nawet pozbyć się go całkowicie. Jakie to sposoby?

Jak poradzić sobie z bólem pleców w ciąży?

Joga to praktyka oparta na wytrzymałości i elastyczności pochodząca ze starożytnych Indii, jest jedną z najbardziej popularnych technik, w kierunku których zwracają się ciężarne zmagające się z bólem pleców. To idealna metoda radzenia sobie z bólem mięśni, stawów i nerwów, które są spowodowane wagą podczas ciąży. Prenatalna joga może pomóc poprawić postawę, a także poradzić sobie z emocjonalnym stresem za pomocą głębokich ćwiczeń oddechowych. Dodatkowo relaksuje umysł i mięśnie i poprawia sen.

Ból pleców a akupunktura

To technika medyczna z Azji Wschodniej, w której za pomocą bardzo cienkich igieł wkłuwanych w konkretne punkty nacisku na ciele, koresponduje się z różnymi systemami ochrony zdrowia fizycznego i emocjonalnego. Akupunktura usuwa blokady, które zakłócają przepływ energii w organizmie. Stymulowanie punktów akupunktury poprzez wykorzystywanie placów zamiast igieł, może poprawić trawienie, zwiększyć poziom energii i przynieść ulgę w przypadku porannych mdłości, migreny i bólu pleców.

Zobacz więcej: Cała prawda o bólu porodowym

Badania wykazały bezpośrednią dodatnią korelację między akupunkturą i łagodzeniem bólu pleców w ciąży. Wiele kobiet potwierdziło jej skuteczność. Należy jednak pamiętać, że akupunktura musi być stosowana prawidłowo, by zapobiec niepożądanym skutkom ubocznym, jak nudności, bóle głowy i nadmierne pobudzenie, które mogą wywołać poród. Warto najpierw skonsultować pomysł akupunktury z lekarzem, a potem znaleźć certyfikowanego terapeutę, który ma doświadczenie w pracy z ciężarnymi.

Masaż na ból pleców

Certyfikowany masażysta prenatalny może przynieść ulgę, gdy ból pleców jest ostry i jest wynikiem zaciskania mięśni, które podrażniają nerwy (zwłaszcza nerw kulszowy w pośladkach i nogach) i wysyłają sygnał bólu do mózgu. Badania wykazały, że oprócz łagodzenia bólu, regularny masaż prenatalny może pomóc załagodzić depresję i niepokój w czasie ciąży.

Szwedzki masaż jest najbardziej powszechny i najczęściej zalecany, ponieważ jest łagodny, kojący i wykorzystuje długie, gładkie pociągnięcia, które nie pogarszają stawów. Nawet w przypadku tego masażu konieczna jest konsultacja z lekarzem, a następnie znalezienie certyfikowanego masażysty.

Ból pleców w ciąży

fot. istock.com

Chiropraktyka

Metoda ta korzysta z różnych technik w celu złagodzenia bólu, a wiele kobiet odczuwa ulgę pod opieką doświadczonego chiropraktyka. Chiropraktycy stosują szeroką gamę technik, jak mobilizacje lub manipulacje stawów i tkanek miękkich i przepisują odpowiednie ćwiczenia, aby zapobiec uczuciu ucisku i napięcia mięśni, kompresji nerwów i przesunięcia stawów. Chiropraktyka jest dobra metodą w wykrywaniu zaburzeń równowagi i poprawianiu jej. Ważne jest jednak, by ciężarną zajmował się doświadczony chiropraktyk.

Bolą cię plecy? Skonsultuj się z fizjoterapeutą

Fizjoterapeuci oprócz leczenia poważnych urazów, pomagają kobietom w ciąży pozbyć się bólu pleców poprzez manipulację stawami, mięśniami, nerwami i punktami nacisku. Ponadto zapewniają ćwiczenia, które przyszłe mamy mogą wykonywać w domu. Jedno z nich polega na umieszczeniu taśmy pod kolanami, by pomóc w odblokowaniu stawu. Nawyk ten może wywrzeć nacisk na mięśnie nóg, stawów biodrowych i pleców. Ponieważ stawy ciężarnych stają się luźne pod wpływem hormonów, ważne jest ograniczenie ich zakresu ruchu do około 75 procent. Nawet jeśli wydaje się, że rozciągnięcie stawów pomoże, warto się z tym wstrzymać, bo może to nasilić ból.

Zobacz więcej: Coraz więcej kobiet po 45. roku życia zachodzi w ciążę. Czy to moda na geriatryczne macierzyństwo?

Pływanie w ciąży - czy pomaga na ból pleców?

Pływanie jest jedną z najczęściej zalecanych form ćwiczenia dla kobiet w ciąży, ponieważ odciąża kręgosłup. Kiedy ciężarna jest w wodzie, grawitacja nie ma żadnego wpływu na jej organizm i znajduje się on „w stanie nieważkości”. Już samo przebywanie w wodzie pomoże w dekompresji kręgosłupa. Należy oddychać głęboko, by zrelaksować się emocjonalnie i fizycznie. W zaawansowanej ciąży, pływanie żabką może pomóc wzmocnić mięśnie klatki piersiowej i pleców. Konieczne jest stałe nawadnianie organizmu podczas pływania. W przypadku zawrotów głowy należy natychmiast opuścić basen. Najlepiej skonsultować pływanie z lekarzem prowadzącym ciążę.

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
Izka (Ocena: 5) 05.08.2021 11:59
Byłam kilka razy na masażu, żeby ulżyć sobie w bólu. Na basen jeszcze nie dotarłam, ale może czas to zmienić. Ostatnio tak marudziłam, że od bratowej dostałam poduszkę do karmienia z sensillo. Jak tylko plecy zaczynają mnie boleć to podkładam ją sobie pod nie i jest lepiej :)
odpowiedz
Polecane dla Ciebie