9 metod zwalczania nudności w ciąży

Ciążowe nudności to jedna z bardziej uciążliwych dolegliwości nękających przyszłe mamy. Jak sobie z nimi radzić?
9 metod zwalczania nudności w ciąży
fot. istock.com
23.06.2020

Badania dowodzą, że na poranne nudności cierpi aż do 80 % kobiet ciężarnych. Za winowajcę takiego stanu rzeczy uważa się rozpoczynającą się „burzę hormonalną”. Najbardziej intensywne mdłości mają miejsce w przypadku pierworódek oraz kobiet w ciąży bliźniaczej. U większości przyszłych mam mdłości najintensywniej dokuczają rano, nie jest to jednak regułą – zdarza się, że pora dnia nie ma tu znaczenia.

9 metod zwalczania nudności w ciąży

#1 Jedz często, ale mało

To bardzo ważne. Na nasilenie nudności wpływa zarówno przejedzenie, jak i uczucie głodu. Staraj się nawet co 1,5 – 2 godziny sięgać po lekkie przekąski.

#2 Unikaj potraw ciężkostrawnych

Produkty, które będą kłopotem dla ociężałego przewodu pokarmowego, mogą tylko pogorszyć sytuacje. Unikaj więc potraw smażonych, roślin kapustnych, tłustych mięs i ciast.

Dieta lekkostrawna

fot. istock.com

#3 Przekąś coś przed wstaniem z łóżka

To stara i skuteczna metoda. Zanim wstaniesz z łóżka zjedz kanapkę lub sucharka, popijając to ciepłą herbatą (możesz wcześniej przygotować ją w termosie). Po takiej przekąsce powinnaś poleżeć kilkanaście minut i spokojnie wstać.

#4 Zadbaj w diecie o produkty bogate w witaminę B6

Witamina ta skutecznie łagodzi odruch wymiotny. Odnaleźć ją można w rybach, chudym mięsie, bananach, warzywach.

Zobacz więcej: Zgaga w ciąży - jak sobie z nią radzić?

#5 Dużo pij!

Warto pamiętać o codziennym wypijaniu 2,5 l – 3 l płynów. Możesz wybierać wodę niegazowaną, herbatki owocowe, napary z mięty, melisy, rumianku. Staraj się unikać słodkich i gazowanych napojów – nasilają mdłości.

Woda z cytryną

fot. istock.com

#6 Postaw na imbir!

Badania wykazały, że korzeń imbiru powoduje znaczne zmniejszenie nudności i wymiotów u 19 z 27 kobiet we wczesnym okresie ciąży. Plusem jest fakt, iż imbir jest bezpieczny dla płodu.

#7 Unikaj drażniących zapachów

W ciąży wyostrzają się wszystkie zmysły, zwłaszcza powonienie. Zaczynają drażnić zapachy, które wcześniej uważałaś za przyjemne. Zapewne wolałabyś, aby na 9 miesięcy  Twój nos został znieczulony. Warto więc unikać zapachów, które wywołują mdłości, starać się nie przebywać z kuchni w trakcie gotowania potraw, a przed snem dokładnie wywietrzyć pokój.

Zobacz więcej: Jakie witaminy przyjmować w ciąży?

#8 Woda z cytryną

Wiele mam potwierdza, że bardzo pomagały im kwaśne napoje - woda z cytryną, sok pomarańczowy, sok grejpfrutowy (świeżo wyciskane!) czy sok z owocu granatu.

#9 Doświadczenia innych mam.

Popytaj mamy, które mają takie doświadczenia, jak ciążowe nudności za sobą. Może ich metody Ci pomogą. Niektóre mamy mówią, że bardzo dobrze robiło im kwaśne jedzenie: śledzie w occie, ogórki kiszone, kapusta kiszona, marynowana papryka. Inne polecają kefir i maślankę - naturalne, bez cukru. Niektóre mówią, że doskonale robił im kawałek żytniego pieczywa na zakwasie, wolno i długo przeżuwany.

Każda kobieta musi znaleźć swój sposób na mdłości, czasem zdarza się, że niestety nic nie pomaga. Pocieszeniem jest fakt, że w większości przypadków dolegliwości te mijają po 12. tygodniu ciąży. Dodatkowo naukowcy nowojorskiego University of Buffalo udowodnili, że kobiety, które spotkały się w czasie ciąży z nudnościami są o 30% mniej narażone na wystąpienie raka piersi w przyszłości.

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie