Jak się wyspać w ciąży?

Wygodne łóżko, rześkie powietrze w sypialni, wyciszenie i relaks... co jeszcze jest warunkiem efektywnego snu oczekującej Mamy?
Jak się wyspać w ciąży?
fot. istock.com
26.10.2021
Katarzyna Lemanowicz

Ciąża to jeden z najpiękniejszych, ale też najbardziej wymagających okresów w życiu kobiety. To wtedy organizm pracuje na wyjątkowo wysokich obrotach i potrzebuje regeneracji. Tymczasem najczęstszą dolegliwością towarzyszącą ciąży są problemy z zasypianiem bądź wygodnym przespaniem całej nocy. Warto być zapobiegliwym i już wcześniej przygotować sypialnię tak, aby przyszłej mamie przez całą ciążę spało się jak najwygodniej.

Jak się wyspać w ciąży?

Planowanie poczęcia, okres ciąży i pierwsze tygodnie z nowym członkiem rodziny to prawdziwe wyzwanie zarówno dla naszej psychiki, jak i organizmu. Najczęstszymi dolegliwościami, które z każdym trymestrem stają się coraz bardziej dokuczliwe, to: bóle kręgosłupa, bezsenność i ciągłe zmęczenie.

W pierwszym trymestrze kobiety najczęściej odczuwają permanentne zmęczenie i chętnie przespałyby cały ten okres. Z kolei w drugim trymestrze z powodu zwiększonej liczby hormonów w organizmie kręgosłup daje się kobietom we znaki w postaci ciągłego bólu w odcinkach lędźwiowych, piersiowych lub szyjnych. W trzecim trymestrze brzuch jest na tyle duży, że kobietom bardzo ciężko jest znaleźć odpowiednią pozycję do spania. Czy zatem jest możliwość, aby wyspać się w ciąży? Jest – dalej przedstawiamy kilka sposobów.

#1 Zrób królestwo ze swojej sypialni: Już niedługo twoje życie zostanie podporządkowane nowemu członkowi rodziny. Zadbaj, aby przed tą zmianą sypialnia była najważniejszym miejscem w twoim domu. W ciąży będziesz tu spędzać dużo czasu, zatem spraw, abyś dobrze się czuła w tym pomieszczeniu. Wystarczy kilka trików, jak zmiana oświetlenia na lżejsze, wstawienie kwitnących kwiatów czy powieszenie kilku zdjęć z wakacji. Dzięki temu będziesz czuła się bardziej zrelaksowana i wypoczęta. 

Zobacz więcej: Wszystko, co chciałabyś wiedzieć o depilacji brazylijskiej

#2 Wygoda i zdrowie przede wszystkim: Znajdź dla siebie odpowiedni materac. Niestety wiele osób bagatelizuje wybór materaca, kupując pierwszy lepszy. Jest to jeden z poważniejszych błędów. W ciąży w szczególności trzeba zadbać o dobry materac – zdecyduj się na taki, który odpowiednio zadba o twój kręgosłup. Jeśli do tej pory spałaś na byle czym, to ciąża jest dobrym momentem na inwestycję w porządny materac. Może być to materac z pianki termoplastycznej, "zapamiętującej" ułożenie twojego ciała, może mieć on wkład kokosowy, możesz też spróbować ze specjalną matą, którą położysz na swoje dotychczasowe łóżko. Dzięki temu tobie i twojemu dziecku będzie wygodniej i bezpieczniej.

Sen w ciąży

fot. istock.com

#3 Odpowiednia pozycja: Wybór odpowiedniego materaca to połowa sukcesu. Kluczowe jest także znalezienie odpowiedniej i bezpiecznej pozycji do snu. Najbardziej polecaną pozycją jest spanie na lewym boku, przez co odciążasz dolny odcinek kręgosłupa i nie uciskasz naczyń krwionośnych, a tym samym nie utrudniasz krążenia krwi i oddychania swojemu maleństwu. Warto zwrócić uwagę również na dobór poduszki. Śpiąc na boku, warto zadbać o odpowiednie wsparcie dla głowy i szyi. Odcinek szyjny to jeden z elementów kręgosłupa, który może mocno doskwierać podczas ciąży, w szczególności gdy pracujesz przy komputerze. Może powinnaś poszukać ergonomicznej poduszki, która odciąży twoją szyję? Będzie to miało ogromne znaczenie szczególnie w okresie karmienia, kiedy odcinek szyjny będzie mocno nadwyrężony.

Zobacz więcej: Relacje mama – córka, gdy córka zostaje mamą

#4 Słuchaj swojego organizmu" Każda kobieta przechodzi ciążę inaczej. To jest jeden z tych cudów natury, nad którym nie możesz zapanować. Dlatego ważne jest, żeby słuchać samej siebie. Jeśli organizm domaga się snu, postaraj się o krótką drzemkę w ciągu dnia. Pamiętaj tylko, żeby to był efektywny sen, dlatego lepiej prześpij się 30 minut w sypialni na odpowiednim materacu niż 2 godziny na kanapie. 

#5 Wycisz się: W ciąży kobiety są zdecydowanie bardziej podatne na różne emocje zarówno te pozytywne, jak i te negatywne. Często ta burza hormonów nie pozwala kobietom zasnąć. Dlatego tak ważne jest, abyś dwie godziny przed snem zamiast komputera czy telewizora włączyła spokojną muzyką, napiła się mleka lub melisy. Jeśli masz ochotę, to weź kąpiel lub poczytaj książkę. Po prostu wycisz się i przygotuj się do snu – efekty zobaczysz już po kilku dniach. Będzie ci łatwiej zasnąć, a twój sen będzie spokojniejszy i bardziej komfortowy. Zdrowego i komfortowego snu w trakcie ciąży na pewno nie należy bagatelizować. Warto odpowiednio naładować baterię na zapas, bo gdy na świecie pojawi się długo wyczekiwane dziecko, z pewnością czeka cię jeszcze wiele nieprzespanych nocy.

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
Edytka (Ocena: 5) 28.10.2021 12:42
Miałam problemy ze spaniem w ciąży, nie powiem, że nie. Mąż nawet kupiła rogala ciążowego z sensillo, żebym mogła wygodnie ułożyć się na łóżku :)
odpowiedz
Polecane dla Ciebie