Jak przygotować ciało do ciąży?

Poważnie myślisz o tym, żeby zostać mamą? Sprawdź, jak powinnaś przygotować swój organizm do ciąży.
Jak przygotować ciało do ciąży?
fot. istock.com
14.12.2009
Katarzyna Lemanowicz

Masz wspaniałego mężczyznę, z którym tworzysz udany, szczęśliwy związek. Znacie się jak łyse konie i zdecydowaliście, że już czas, żeby na świecie pojawiło się wasze maleństwo. O ile nie przytrafi wam się wpadka, do ciąży możesz się przygotować. Masz wtedy większą kontrolę nad tym, w jakich warunkach będzie rosnąć twój maluszek. A co za tym idzie – za dziewięć miesięcy na świat przyjdzie uroczy, słodki i co najważniejsze, zdrowy bobasek. A dla rodziców nie ma nic cenniejszego i istotnego niż ich własne, zdrowe dziecko. 

Jak przygotować ciało do ciąży?

Jeśli chcesz zajść w ciążę  w najbliższym czasie, zadbaj o swoją kondycję, wagę i generalnie o swoje zdrowie. Masz nadwagę? To dobry czas – i do tego odpowiedni – żeby pozbyć się zbędnych kilogramów. W ciąży i tak znacznie przybierzesz na wadze, a każdy dodatkowy kilogram zwiększa ryzyko niedoniesienia ciąży czy nadciśnienia tętniczego. No i jeszcze jedno – dzieci dziedziczą wagę po rodzicach. Otyła mama najprawdopodobniej urodzi otyłe dziecko. A jak wielką szkodą dla dziecka jest nadwaga, nie trzeba nikomu mówić. Dlatego ważne jest, żeby o zrzuceniu kilku zbędnych kilogramów pomyślał również ojciec dziecka. Najtrudniej jest pozbyć się nadwagi, z którą dziecko przyjdzie na świat. 

Popraw swoją kondycję

Zadbaj również o swoją  kondycję. Jeżeli jeszcze przed zajściem w ciążę masz problemy z kręgosłupem, gdy w twoim brzuchu znajdzie się maleństwo, plecy będą bolały cię jeszcze bardziej. Bóle pleców  najbardziej odczuwalne są w zaawansowanej ciąży – jest on spowodowany ciężarem, jaki nosisz. Dlatego pomyśl o polepszeniu swojej kondycji, a będąc już w błogosławionym stanie, dbaj o swoje plecy – wykonuj proste, nieobciążające ćwiczenia, a podczas schylania (np. gdy musisz włożyć bieliznę do pralki), zginaj kolana i staraj się trzymać plecy prosto. 

Jak zadbać o swoją kondycję?

fot. istock.com

Zadbaj o swoją dietę

Bardzo ważne będzie zmodyfikowanie diety. Już na kilka miesięcy przed planowaną ciążą  zacznij odżywiać się bardziej zdrowo. Jesteś zwolenniczką  fast-foodów czy słodyczy? Kochana, zapomnij o tym. Nie dość, że powodują tycie, to zwyczajnie są niezdrowe. Dlatego na początku ogranicz, a potem wyeliminuj ze swojego jadłospisu wszystkie produkty nafaszerowane pustymi kaloriami. Jedz dużo warzyw, owoców, pij co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Ogranicz również picie herbaty, kawy i alkoholu. Nie mówiąc już o piciu alkoholu nosząc w brzuchu pociechę – grozi to alkoholowym zespołem płodowym, szalenie groźnym dla dziecka.

Zrezygnuj z używek

To samo dotyczy papierosów. Jeśli palisz, pomyśl o rzuceniu. Palenie jest niemodne i niezdrowe – zwłaszcza dla rozwijającego się dziecka w organizmie matki-palaczki. Wszystkie wiemy, że rzucenie tego nałogu nie jest proste. Dlatego o skończeniu z papierosami pomyśl na kilka miesięcy przed planowaną ciążą, a jest szansa, że uda ci się wytrwać w postanowieniu. 

Przed ciążą nie powinnaś  faszerować się tabletkami w myśl zasady, że im więcej witamin, tym lepiej. Choć witaminy generalnie są bardzo potrzebne, również tutaj obowiązuje zasada „co za dużo, to niezdrowo”. Zrób podstawowe badania. One wykażą, których witamin i minerałów ci brakuje (np. dzięki morfologii upewnisz się, czy nie masz anemii – czyli czy nie brakuje ci żelaza). Niektóre objawy możesz poznać sama, np. drgająca powieka to najczęściej oznaka braku magnezu. W takim wypadku (najlepiej po uprzedniej konsultacji z lekarzem) zaopatrz się w preparat zawierający wszystkie niezbędne witaminy. 

Kwas foliowy - planując ciążę zadbaj o jego prawidłowy poziom

Na ok. trzy miesiące przed planowaną  ciążą powinnaś uzupełnić kwas foliowy. Wielu specjalistów poleca, żeby kwas foliowy przyjmować przez cały okres ciąży. Badania naukowe udowodniły, iż przyjmowanie kwasu foliowego zapobiega występowaniu zaliczanych do najcięższych wad wrodzonych u potomstwa – wad cewy nerwowej (bezmózgowia, rozszczepu kręgosłupa). Dlatego jeżeli tylko istnieje szansa, że możesz zostać mamą, powinnaś zażywać preparat zawierający kwas foliowy. 

Jak przygotować ciało do ciąży?

fot. istock.com

Odstaw tabletki antykoncepcyjne

Na kilka miesięcy przed planowaną ciążą skończ przyjmowanie pigułek antykoncepcyjnych. Organizm będzie potrzebował czasu, żeby twój cykl miesięczny wrócił do normy. Jeżeli spóźnisz się z odstawieniem tabletek, jest większa szansa, że poronisz. 

Jakie badania wykonać przed staraniem się o dziecko?

Jeśli chodzi o badania, zrób również  cytologię, USG jamy brzusznej, narządów rodnych, piersi, oddaj mocz do analizy. Idź do dentysty, czyli do wszystkich specjalistów, którzy odpowiedzialni są za twoje zdrowie. Pomyśl również o szczepieniach. Byłaś szczepiona przeciwko błonnicy, tężcowi, różyczce, żółtaczce typu B? Jeśli nie, na ok. pół roku przed ciążą nadrób zaległości! 

Najważniejsze jest również, żebyś do ciąży przygotowała się psychicznie. Pojawienie się dzidziusia to wielka ingerencja w życie rodziców. Gdy dziecko pojawi się na świecie (a może również w ciąży, bo nigdy nie wiesz, jak ta będzie przebiegać), najprawdopodobniej nie będziesz pracować. Dlatego może na kilka miesięcy wcześniej weź nadgodziny i odłóż trochę pieniędzy?

Ureguluj również sprawy zawodowe i osobiste – wszystko po to, żeby jedyne, o czym będziesz myślała, brzmiało „maleństwo”. Postaraj się również jeszcze zaszaleć – może to być ostatni dzwonek, żeby odbyć zagraniczną podróż albo zrobić coś szalonego. Zatem ciesz się życiem, a potem – błogim stanem, gdy w twoim brzuchu będzie rosła córeczka lub synek. 

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
felly (Ocena: 5) 30.06.2020 14:41
odstawiając hormony i przy powrocie owulacji jakoś tak naturalnie chce się mieć dziecko, wiele partner pomaga ;) ja osobiście przeszłam na naturalna antykoncepcję tester afrodyta i w czasie owulacji nie używaliśmy zabezpieczenia
odpowiedz
Polecane dla Ciebie