Joga w ciąży - czy jest bezpieczna?

Czy ciężarna może pozwolić sobie na ćwiczenie jogi? Czy to bezpieczne?
Joga w ciąży - czy jest bezpieczna?
fot. istock.com
01.05.2020
Katarzyna Lemanowicz

Bezpowrotnie minęły czasy, gdy ciąża była traktowana jako niedyspozycja, wykluczając z tego powodu pełne uczestnictwo kobiety w codziennych aktywnościach. Niewątpliwie jest to w największej mierze zasługa blogerek, które propagują bycie fit i prowadzenie zdrowego stylu życia, nie tylko zresztą w czasie ciąży. Jedną z najbardziej przełomowych kwestii jest zdecydowanie sportowa aktywność ciężarnych, która jeszcze kilkanaście lat temu była nie do pomyślenia.

Czy ciężarna może uprawiać sport?

Lekarze są zgodni – sport w ciąży to samo zdrowie! Do najbardziej polecanych aktywności zaliczyć można pilates, basen oraz właśnie jogę. Specjaliści podkreślają – kobiety prowadzące aktywny tryb życia przed ciążą nie muszą rezygnować z aktywności w czasie ciąży. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby kobiety, które nigdy nie uprawiały sportu, zaczęły ćwiczyć – wystarczy dobrać intensywność treningu do kondycji i możliwości fizycznych. W tym przypadku joga jest świetnym rozwiązaniem. W każdym średnim i wielkim mieście rynek nasycony jest bogatą ofertą dla zainteresowanych, dlatego przyszła mama bez wysiłku znajdzie zajęcia skierowane specjalnie dla kobiet ciężarnych.

Zobacz więcej: Dowiedz się jak zbędne kilogramy po ciąży zgubiła księżna Kate.

Joga w ciąży - czy jest bezpieczna?
fot. istock.com

Czy joga w ciąży to dobry wybór?

Warto zaznaczyć, że w przypadku ciąży niepowikłanej ćwiczyć można przez cały okres ciąży. Wśród korzyści płynących z uprawiania jogi wymienić można nie tylko aspekt zwiększenia fizycznej wydolności, ale również kojący wpływ na często obciążony w tym okresie kręgosłup oraz naukę spokojnego i kontrolowanego oddechu, który w czasie porodu jest bardzo istotny. Nie należy zapominać także o aspekcie psychicznym – aktywność fizyczna dostosowana do możliwości wpływa pozytywnie na samopoczucie ciężarnej i łagodzi napięcia nerwowe, co ma z kolei wielki wpływ na przebieg ciąży i porodu.

Zobacz więcej: Jak powinna wyglądać dieta ciężarnej?

Od czego zacząć trening jogi?

Spróbuj zapisać się na specjalne zajęcia dla ciężarnych. Odpuść sobie raczej pierwsze zajęcia bez wsparcia osoby doświadczonej, która będzie czuwała nad twoim błogosławionym stanem i tobą. 

Zwykłe zajęcia mogą nie być dobrym pomysłem, ponieważ ciąża może czasami utrudniać ci niektóre pozycje, więc lepiej ćwiczyć wśród kobiet, które znają się na rzeczy. Jeśli jednak masz już swoją sprawdzoną grupę, z którą ćwiczysz regularnie, to nie ma powodu, by rezygnować z aktywności!

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie