Jesteś w ciąży? DBAJ o swój KRĘGOSŁUP!

Podczas ciąży przybywa ci kilkanaście kilogramów.
Jesteś w ciąży? DBAJ o swój KRĘGOSŁUP!
fot. istock.com
16.12.2020
Katarzyna Lemanowicz

Pomyśl, jak duży to balast dla twojego kręgosłupa. Przeczytaj, jakich zasad powinnaś przestrzegać, by podczas ciąży zbytnio go nie nadwyrężać i nie odczuwać dotkliwego bólu. Kręgosłup składa się z 33 lub 34 kręgów, między którymi znajdują się gąbczaste, choć twarde krążki międzykręgowe. Amortyzują one wstrząsy i zapewniają ruchomość sąsiadującym z nimi kręgom. Dopóki przytroczone do kręgów mięśnie są mocne, kręgosłup trzyma się w pionie i jest sprawny. Ciąża jednak powoduje, że w organizmie kobiety zachodzą zmiany, które burzą tę równowagę.

Jak zadbać o kręgosłup w ciąży?

Przede wszystkim ciężarna kobieta przybiera na wadze średnio ok. 10-12 kilogramów, a dodatkowy ciężar nie jest rozłożony w ciele równomiernie, lecz umiejscowiony w jednym punkcie. Zmienia to całkowicie środek ciężkości ciała i powoduje, że kobieta z każdym kolejnym miesiącem coraz bardziej odchyla górną połowę ciała do tyłu. Wygięcie takie z kolei prowadzi do krzywizny kręgosłupa.

Dodatkowo w III trymestrze ciąży kobiecy organizm wytwarza hormon rozluźniający więzadła kręgosłupa oraz mięśnie przykręgosłupowe. Relaksyna doprowadza zatem do zwiotczenia tych partii ciała i tracą one swą sprężystość. Wszystkie te czynniki powodują, że przyszła mama zaczyna odczuwać bóle pleców, drętwienie kończyn oraz skurcze łydek. Jak zatem zapobiec tym przykrym dolegliwościom?

Zobacz więcej: Ona rodziła, a on jadł pizzę...

#1 Kontroluj wagę w ciąży

Każda przyszła mama miewa zachcianki kulinarne i często im ulega, tłumacząc się przed sobą, że "przecież musi jeść za dwoje”. Ważne jednak, aby we wszystkim zachować umiar. CzŁowiek, ważący 70 kg, w pozycji leżącej obciąża swój kręgosłup ciężarem 25 kg. W czasie leżenia na boku obciążenie to wzrasta do 75 kg! Każdy dodatkowy kilogram ciała zwiększa zatem nacisk na kręgosłup średnio o 8 kg! Przyszła mama powinna więc o tym pamiętać i w miarę możliwości starać się kontrolować swoją wagę.

Zobacz więcej: 10 rzeczy, które zadziwiły mnie w macierzyństwie

#2 Śpij na porządnym materacu

Materac do spania nie powinien być ani za twardy, ani za miękki. W pierwszym przypadku ciało podpiera się tylko na kilku punktach, co wywołuje napięcie mięśni przykręgosłupowych. Z kolei w drugim – kręgosłup wygina się w łuk, przez co wcale podczas snu nie odpoczywasz. Odpowiedni materac powinien zatem być przede wszystkim sprężysty i dopasowywać się do kręgosłupa. Wskazane jest także, aby podkładać pod plecy w odcinku lędźwiowym niewielką podpórkę, która wyrówna krzywiznę kręgosłupa.

Jak zadbać o kręgosłup w ciąży?

fot. istock.com

#3 Zrezygnuj ze szpilek

Buty na obcasie mają bardzo niekorzystny wpływ na kręgosłup. Obuwie to pogłębia lordozę (krzywiznę) i wywołuje nasilenie bolesnych dolegliwości. Dla własnego zdrowia ogranicz zatem do minimum noszenie szpilek, a najlepiej zrezygnuj z nich w ogóle.

Zobacz więcej: Czy matka kocha wszystkie dzieci tak samo?

#4 Często zmieniaj pozycje ciała

Długie stanie lub siedzenie w jednej pozycji sprzyja przeciążaniu kręgosłupa. Staraj się zatem jak najczęściej zmieniać ułożenie swojego ciała. Jeśli pracujesz w pozycji siedzącej, zadbaj o to by w tym czasie plecy były proste, a stopy znajdowały się na podnóżku.

Ostrożnie podnoś też cięższe przedmioty - nigdy się po nie schylaj, lecz zabieraj je z podłogi przy zgiętych kolanach i wyprostowanym kręgosłupie.

#5 Ćwicz regularnie

Ćwiczenia wzmocnią twoje plecy i rozluźnią napięte mięśnie ciała. Jednak aby gimnastyka przyniosła zamierzony efekt, musisz uprawiać ją regularnie - najlepiej codziennie przez 10-15 minut. Warto ćwiczenia skonsultować z instruktorem ze szkoły rodzenia - fachowiec skontroluje, czy wykonujesz je poprawnie i czy przypadkiem nie szkodzisz swojemu zdrowiu. Bóle pleców skutecznie niweluje także pływanie. Jeśli twój lekarz nie stwierdzi żadnych przeciwwskazań - postaraj się od czasu do czasu wybrać na basen. Pływanie wzmocni mięśnie kręgosłupa, nie obciążając przy tym stawów kończyn.

Jeśli mimo stosowania powyższych zaleceń nadal będziesz zmagać się z dokuczliwym bólem kręgosłupa, skonsultuj się z wykwalifikowanym fizjoterapeutą.

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
Matylda (Ocena: 5) 18.12.2020 12:57
Fakt problemy z kręgosłupem to nie przelewki... Ja już na początku ciąży kupiłam sobie rogal ciążowy z sensillo, który odciąża kręgosłup. Jak mam spuchnięte nogi to też się przydaje a po porodzie idealnie sprawdzi się do karmienia. Jeden gadżet a tyle możliwości :P
odpowiedz
Polecane dla Ciebie