Pozytywne nastawienie w ciąży - czyli przewodnik po tym, jak się niepotrzebnie nie martwić?

Optymistyczne nastawienie może przynieść wiele korzyści nawet w tej dziedzinie.
Pozytywne nastawienie w ciąży - czyli przewodnik po tym, jak się niepotrzebnie nie martwić?
fot. istock.com
23.04.2021
Katarzyna Lemanowicz

Wiele przyszłych mam bardzo się martwi o swoją dietę, zdrowie dziecka, o kwestie finansowe i wiele innych spraw. Niestety nadmiar zmartwień może bardzo obciążać ciężarną, a tym samym sprawiać, że ta będzie się czuć źle fizycznie, psychicznie i emocjonalnie.

Ciąża - jak się nie martwić?

- Kobieta, która ma pozytywne nastawienie, jest w stanie skupić się na dobrym odżywianiu, odpowiedniej ilości snu i ćwiczeniach. Pozytywne nastawienie także pomaga zauważyć przyszłej mamie, jak cudowne zmiany zachodzą w jej organizmie, a także pomaga w nawiązaniu więzi z nienarodzonym dzieckiem - twierdzi profesor Irene E. Aga z Centrum Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Teksańskiego w Houston (The University of Texas Health Science Center at Houston).

Jednak jak zaznaczają specjaliści, nie chodzi o udawanie, że zmartwień nie ma, a o skuteczne radzenie sobie ze swoimi obawami.

Zobacz więcej: Jesteś w ciąży? Tych kosmetyków lepiej nie używaj

- To jest niewykonalne, by kobieta w ciąży ignorowała problemy. Ale jednak może kontrolować radzenie sobie ze stresem. Ćwiczenia, modlitwa i medytacją są pomocne. Ale ja zachęcam pacjentki przede wszystkim do mówienia o swoich obawach, by rozmawiały z partnerami, rodziną i lekarzami, by szukały wsparcia, jakiego potrzebują - dodaje profesor Aga.

ciąża
fot. istock.com

#1 Pozbądź się złych nawyków

Przestań mówić sobie, że już jesteś w ciąży i jest za późno na zmianę złych nawyków. W zamian pomyśl, że nie jest za późno, by dać swojemu dziecku zdrowy start.

Badacze z Kalifornii odkryli, że kobiety w ciąży, które rozpoczęły odwyk od alkoholu, narkotyków, a nawet nikotyny na samym początku ciąży, rodziły równie zdrowe dzieci, jak kobiety, które nigdy nie były uzależnione. Jeśli masz problem z nawykiem, zgłoś to lekarzowi, by powiedział, z jakich metod możesz skorzystać, by porzucić złe nawyki. Jeśli twoim problemem jest śmieciowe jedzenie, poproś o wsparcie dietetyka.

ciąża
fot. istock.com

#2 Stwórz sieć wsparcia

Zamiast myśleć, że nie możesz na nikogo liczyć, bo masz mało znajomych i nie masz rodziny, zacznij budować sieć wsparcia, zanim urodzisz.

Ciąża, poród i macierzyństwo jest o wiele łatwiejsze, jeśli możesz na kogoś liczyć. Jeśli nie możesz liczyć na rodzinę, zacznij szukać wsparcia, na które będziesz mogła liczyć. Poszukaj grup mam, grup na forach, w sąsiedztwie czy parafii.

#3 Podejdź rozsądnie do finansów

Zamiast myśleć, że nie stać cię na dziecko myśl, że dobra organizacja i planowanie wydatków jest w skuteczną strategią.

Nie musisz mieć wszystkiego nowego. Wiele mam odkupuje używane rzeczy i sprzęt lub pożycza od rodziny i znajomych. Zrób listę, co jest niezbędne i zorientuj się, od kogo co możesz pożyczyć, a ile będziesz potrzebowała pieniędzy, by kupić resztę. Rozłóż zakupy na raty i nie czekaj do ostatniej chwili.

#4 Przygotuj się do rodzicielstwa

Zamiast myśleć, że miałaś kieski pierwowzór i nie wiesz jak być rodzicem, myśl pozytywnie - "Będę takim rodzicem jak zawsze chciałam być."

Stres związany z myślą, że wkrótce zostaniesz mamą, jest normalny. Wiele kobiet, a także mężczyzn ta myśl przytłacza. Jeśli nie jesteś pewna, jak to będzie, zacznij czytać książki, zapisz się do szkoły rodzenia, chodź na spotkania dla przyszłych mam prowadzone przez ekspertów. Nie bój się także pytać innych mam o rady.

Zobacz więcej: Sekrety, o których musisz powiedzieć lekarzowi, gdy jesteś w ciąży

ciąża
fot. istock.com

#5 Zarządzaj zdrowiem

Cukrzyca, tarczyca, nadwaga lub inne dolegliwości ciążowe sprawiają, że czujesz, iż twoje zdrowie negatywnie wpłynie na ciążę? Pomyśl pozytywnie, że z pomocą lekarz uda ci się doprowadzić zdrową ciążę do samego końca.

Jeśli masz przewlekłe choroby przed ciążą, koniecznie powiedz o tym swojemu lekarzowi prowadzącemu chorobę, a także ginekologowi prowadzącemu ciążę. Może być konieczne dostosowanie leczenia choroby do twojego stanu. Jeśli problemem jest nadwaga, porozmawiaj z lekarzem o diecie i odpowiednich ćwiczeniach.

#6 Nie martw się aż tyle

Odgoń myśli, że coś może być źle z tobą lub maleństwem, za to powtarzaj sobie, że na pewno będziecie zdrowi i szczęśliwi.

Powikłania ciążowe czy wady wrodzone u dziecka to koszmar każdej ciężarnej. Ale prawda jest taka, że są stosunkowo rzadkie, szczególnie jeśli prowadzisz zdrowy tryb życia i jesteś pod stałą kontrolą lekarza. Wiele problemów zdrowotnych można rozwiązać także w trakcie trwania ciąży.

ciąża
fot. istock.com

7. Dostosowuj się na bieżąco do sytuacji

Zamiast dokładnie planować każda minute porodu i martwić się, że coś może pójść niezgodnie z twoimi założeniami, nastaw się pozytywnie - "To poród będzie wspaniały, bez względu na to, czy będzie przebiegła zgodnie z planem, czy nie.

Dobrze wiedzieć, jakie są możliwości i jakbyś chciała, by wyglądał twój poród, jednak musisz się pogodzić z tym, że czasem występują komplikacje i nie wszystko idzie zgodnie z naszymi oczekiwaniami. To normalne, że możesz czuć się rozczarowana, ale np. nie myśl o awaryjnym cesarskim cięciu jako porażce, a jako bezpiecznej i najlepszej formie porodu w zaistniałej sytuacji. Bądź elastyczna i przygotuj się na różne ewentualności.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie