Czy w ciąży można uprawiać sport?

Ciąża to stan wielkiej radości z oczekiwania na potomka, ale i czas wzmożonej pracy naszego organizmu.
Czy w ciąży można uprawiać sport?
fot. istock.com
18.07.2020
Katarzyna Lemanowicz

Puchnące nogi czy poranne mdłości, to tylko niektóre z przypadłości czyhających na przyszłe mamy. Aby nie poddać się wahaniom nastroju i spadkowi samopoczucia, dobrze jest więc zapewnić sobie odrobinę zdrowego ruchu. Podpowiadamy, jak dbać o formę, gdy w brzuszku rośnie bobas.

Czy w ciąży można uprawiać sport?

Dziewięć miesięcy ciąży, to dziewięć miesięcy sprawdzianu wydajności i sprawności dla naszego organizmu. Odpowiednie ćwiczenia w połączeniu ze zbilansowaną dietą pozwolą nam nie tylko zachować dobre samopoczucie. Dzięki nim zniesiemy moment porodu i szybciej doprowadzimy sylwetkę do stanu sprzed ciąży. Ze względów zdrowotnych, dobór odpowiedniej formy aktywności dla przyszłej mamy jest niezwykle istotny. Kobiety w ciąży powinny unikać ćwiczeń obciążających stawy i więzadła, intensywnych ćwiczeń siłowych, tenisa, nurkowania.

Ciąża - jaką aktywność fizyczną wybrać?

Ćwiczenia dla ciężarnych charakteryzują się odpowiednio dobranymi technikami wzmacniającymi, rozciągającymi oraz oddechowymi dostosowanymi do każdego trymestru ciąży. Szczególnie polecane są wszelkie ćwiczenia wzmacniające mięśnie miednicy, brzucha i pleców. - Oczekując dziecka możemy uczęszczać na zajęcia z Aqua aerobiku, jogi, pilates, body Ball, wszystkie w bardzo spokojnym rytmie. Pamiętajmy, aby zawsze wcześniej skonsultować się z lekarzem i powiadomić o swoim stanie prowadzącego zajęcia – podkreślają eksperci od fitnessu.

Zobacz więcej: Świetny trening odchudzający - idealny dla zapracowanych mam!

#1 Aqua aerobik

Dobrodziejstwem dla ciężarnych są ciepłe kąpiele, które wprowadzają w nastrój relaksu. Podobne właściwości mają ćwiczenia, które wykonujemy zanurzone w wodzie. Trening na basenie przynosi ukojenie obciążonym stawom, a jednocześnie wpływa pozytywnie na sylwetkę.  W wodzie nie jesteśmy ograniczone własnym ciężarem. Dodatkowo odciążamy układ kostno – stawowy, kręgosłup, ujędrniamy ciało i przede wszystkim żegnamy się z napięciem i stresem.

Aqua aerobik w ciąży

fot. istock.com

#2 Ciąża pod znakiem Zen

Joga jest szczególnie zalecana przez lekarzy, bowiem doskonale przygotowuje mięśnie i więzadła macicy do akcji porodowej. Możemy ją uprawiać do ostatnich dni przed rozwiązaniem. Dzięki ćwiczeniom jogicznym wpływamy na swoją świadomość, uczymy się relaksu, wiemy jak opanować stres i tym samym bóle porodowe. Dodatkowo techniki jogiczne niwelują bóle stawów i kręgosłupa. Uprawianie Jogi sprawia, że ciało jest bardziej rozciągnięte, a  to z kolei minimalizuje prawdopodobieństwo wystąpienia rozstępów po porodzie.

Ćwiczenia pozwolą nam lepiej oddychać i ulepszyć dopływ tlenu do malucha w brzuchu, wpłyną na trawienie i krążenie krwi, dzięki czemu unikniemy zgagi, obrzęków i żylaków. Mamy, które zbyt szybko przybierają na wadze mogą z powodzeniem wykorzystać znajomość ćwiczeń, aby delikatnie zminimalizować ten proces. 

Oczekiwanie na dziecka to czas niezwykłych zmian w ciele oraz świadomości kobiety. Aktywność fizyczna w tym okresie wzmocni nasze ciało, przygotuje je do porodu i będzie wielką pomocą w znoszeniu niedogodności charakterystycznych dla ciąży. Ruch podczas tych wyjątkowych dziewięciu miesięcy sprzyja osiągnięciu harmonii, a tym samym lepszemu samopoczuciu. Czy może być ktoś wspanialszy niż spokojna, zrelaksowana i uśmiechnięta mama?

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie