Jesteś w ciąży? Przygotowujesz się do roli mamy i zastanawiasz się jak już teraz zadbać o zdrowie maluszka?

Sprawdź jak powinna wyglądać twoja dieta i czy koniecznie musisz jeść za dwoje. Dietetyk kliniczny podpowiada.
Jesteś w ciąży? Przygotowujesz się do roli mamy i zastanawiasz się jak już teraz zadbać o zdrowie maluszka?
BeDiet Catering
02.04.2021
Katarzyna Lemanowicz

Z artykułu dowiesz się:

  • czy warto w czasie ciąży korzystać z cateringu dietetycznego;
  • jaki catering dietetyczny wybrać;
  • zalety cateringu dietetycznego BeDiet.

Odpowiednia dieta w ciąży to podstawa zdrowia nie tylko mamy, ale także oczekiwanego malucha. Jak zaplanować dietę tak, aby zapewnić dziecku prawidłowy rozwój poprzez dostarczenie niezbędnych witamin i minerałów? Co robić, gdy pojawią się zachcianki?

Jak zadbać o zdrowe odżywianie, gdy nie lubisz spędzać dużo czasu w kuchni?

Żeby rozwiać wszystkie mity związane z odżywianiem w ciąży i dowiedzieć się, co naprawdę jest ważne i wpływa na zdrowie dziecka, porozmawialiśmy z Moniką Nowicką, dietetykiem klinicznym Be Diet Catering, która specjalizuje się na żywieniu dzieci i młodych mam.

Czy w ciąży musimy jeść za dwoje i jak bardzo powinna zmienić się nasza dieta?

Na różnych etapach rozwoju płodu w okresie ciąży mogą zmieniać się potrzeby organizmu na składniki odżywcze. Zmienia się także dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, jednak warto pamiętać, że te różnice nie są bardzo duże i to, że jesteśmy w ciąży, nie znaczy, że musimy jeść za dwoje. W I trymestrze zapotrzebowanie na energię wzrasta o jedynie niecałe 100 kcal, w  II jest wyższe o 290 kcal/doba, a w III trymestrze wrasta o 475 kcal/doba.

W ciąży warto zwrócić większą uwagę na jakość diety. Musi ona być regularna i pełnowartościowa. Najlepiej jest jeść co 3 godziny, a ostatni posiłek spożywać najpóźniej 2 godziny przed snem. Dieta ciążowa wymaga także eliminacji niektórych produktów, które mogą negatywnie wpłynąć na rozwój dziecka i samopoczucie mamy.

BeDiet

BeDiet Mom2Be

Jakie produkty trzeba wyeliminować w okresie ciąży?

Przede wszystkim musimy uważać na wysokoprzetworzoną żywność i tłuste produkty, gdyż sprzyjają one gromadzeniu się nadmiernej tkanki tłuszczowej i potęgują nieprzyjemne ciążowe dolegliwości. Warto także unikać niektórych gatunków ryb, które mają zdolność kumulowania metali ciężkich. Są to np. tuńczyk, makrela królewska, tilapia czy panga. Duże ilości kawy i mocnej herbaty również mają negatywny wpływ na zdrowie dziecka, gdyż kofeina może sprzyjać poronieniu i małej masie urodzeniowej dziecka. W ciąży nie można także w nadmiarze spożywać witaminy A, która mieści się m.in. w wątróbce.

Najważniejsze jest jednak unikanie produktów, które mogą wywołać infekcje pokarmowe, gdyż są one bardzo niebezpieczne i mogą wpłynąć na wystąpienie przedwczesnego porodu, wad rozwojowych i zakażenia płodu. Dlatego musimy w całości wyłączyć z diety nieświeże produkty, surowe mięso, rybę i owoce morza, a także niepasteryzowane mleko, sery pleśniowe i surowe jajka. Wśród czynników poza dietą oczywiście muszę podkreślić zgubny wpływ alkoholu, palenia papierosów i dymu tytoniowego.

Jak zaplanować odpowiednią dietę w ciąży?    

Zaplanowanie dobrze zbilansowanej diety, która dostarczy nam wszystkich składników, jest bardzo trudne samodzielnie. W tak szczególnym okresie, jakim jest ciąża, jest to dodatkowym wyzwaniem. Ciąża to wymagający okres dla kobiecego organizmu – musimy zadbać zarówno o organizm mamy jak i o prawidłowy rozwój dziecka. Aby mieć pewność, że dieta jest bogata w składniki ważne w tym okresie, warto skonsultować się ze specjalistą – dietetykiem kliniczny. Wiemy też, że dużo Pań ceni sobie komfort wynikający z korzystania ze zdrowego cateringu dietetycznego, jednak ze względu na wykluczenia produktów, o których wspominałam, często nie mogą  z niego korzystać. To właśnie dla nich oraz dla tych mam, które czas potrzebny na zakupy i samodzielne przygotowywanie potraw wolałyby poświęcić na coś innego lub dla tych, które w okresie ciąży mają zaleconą ograniczoną aktywność, przygotowaliśmy z Be Diet Catering ofertę dedykowaną – box Mom2Be. To zestaw pięciu zbilansowanych dań, dostosowanych do potrzeb kobiecego organizmu w okresie ciąży. Dobór boxa poprzedzony jest bezpłatną konsultacją z dietetyczką kliniczną. Menu projektowane jest przez zespół dietetyczek klinicznych, które specjalizują się w żywieniu kobiet, a także kobiet w ciąży i dzieci.  Dania przygotowywane są zaś przez zespół cenionego Szefa Kuchni z międzynarodowym doświadczeniem – Yannisa Harutyun Margaryana, który dba o różnorodność smakową dań. Szef kiedyś gotował dla Prezydentów, a dziś rozpieszcza podniebienia pań. Dla nas kobiet ważne jest, aby dieta nie tylko była zdrowa, ale sprawiała też przyjemność.

Skąd biorą się ciążowe „zachcianki” jedzeniowe?

Ciążowe zachcianki to wynik burzy hormonów i zapotrzebowania na witaminy i składniki mineralne. Często rośnie też zapotrzebowanie na energię, czym można tłumaczyć ochotę na słodkie przekąski. Chęć na takie specyficzne połączenia jak słodkie i kwaśne, słodkie i słone można tłumaczyć zapobieganiem nudności. Zachcianki, niezależnie od tego czy jesteśmy w ciąży czy nie, to też sygnał od organizmu, że potrzebuje czegoś konkretnego. I tak np. ochota na ogórki kiszone może świadczyć o potrzebie dostarczenia sodu do organizmu, na czekoladę – brak magnezu, produkty mleczne –wapnia, na coś kwaśnego –  żelaza i witaminy C.

Czy warto ulegać żywieniowym zachciankom?

Jeżeli zachcianki dotyczą zdrowych, nieprzetworzonych produktów – owoców i warzyw, albo produktów mlecznych nie ma powodu, żeby im nie ulegać. Jednak ochota na niezdrowe przekąski nie będzie nam służyła. Nieprzemyślane wybory żywieniowe mogą prowadzić do nadwagi i otyłości, a także niedoborów żywieniowych. Kierujmy się rozsądkiem, szczególnie w tym szczególnym okresie jakim jest ciąża. Badania wskazują na to, że przyszłe mamy, które jedzą zdrowo i regularnie, rzadziej rodzą przed czasem. Co ważne, wbrew powszechnemu myśleniu, zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży wzrasta maksymalnie o około 500 kcal dziennie. Nie jest wskazane jedzenie „za dwóch”. Jeśli chcemy odpowiednio kontrolować dietę, dobrym rozwiązaniem jest właśnie catering taki jak np. pięciodaniowy box Mom2Be. Posiłki w regularnym odstępie czasu to brak napadów głodu i ograniczona ochota na słodycze i niezdrowe przekąski, a co za tym idzie, łatwiejsza kontrola nad przyrostem masy. Jeśli w diecie pojawiają się owoce i bakalie, a także fit desery z naturalnym słodkim smakiem, zdrowe odżywianie staje się prostsze i bardziej przyjemne.
Możliwości zadbania o zdrową dietę w ciąży jest wiele, ale zawsze powinniśmy mieć na względzie, że stawiając na zdrowe i zbilansowane jedzenie dbamy o wzorcowe wyniki w ciąży, książkowe przybieranie na masie, nieskończone pokłady energii i dobre samopoczucie. A szczęśliwa mama to szczęśliwe jej otoczenie.

BeDiet

Szczegóły - kaloryczność i menu - diety BeDiet Mom2Be sprawdzisz tutaj!

Polecane wideo

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 06.04.2021 16:42
Jestem w ciąży i korzystam z cateringu dietetycznego foodboxblue, bo nie mam czasu gotować. Nadal pracuję, a jedzenie w pudełkach to oszczędność czasu. Wszystkie badania, w tym morfologia wychodzą mi książkowo.
odpowiedz
Polecane dla Ciebie