Suplementacja w ciąży – dlaczego jest tak ważna?

Sprawdź, które składniki są kluczowe dla przyszłej mamy i jej dziecka.
Suplementacja w ciąży – dlaczego jest tak ważna?
fot. iStock
22.09.2020

Ciąża to bardzo ważny okres w życiu przyszłej mamy i jej dziecka. Ogólne zasady zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania ulegają pewnym modyfikacjom. W organizmie kobiety zachodzi mnóstwo zmian. Zmienia się również zapotrzebowanie na witaminy, makro- i mikroelementy oraz minerały. Dlatego podejście do menu, a także do odpowiedniej suplementacji, powinno nabrać w tym czasie nieco innego znaczenia. Dlaczego suplementacja w okresie ciąży jest tak istotna i jak powinna wyglądać?

Ciąża a suplementacja

Współczesna wiedza pozwala kobietom w ciąży perfekcyjnie zadbać o siebie i dziecko. To dzięki niej wiemy, jakie dawkowanie poszczególnych elementów będzie niezbędne i dlaczego. Okres ciąży może być nie tylko idealnie rozplanowany, ale również, na każdym etapie, wsparty poprzez liczne dostępne dziś rozwiązania. Zalicza się do nich również suplementację, która znacznie zmniejsza wiele czynników ryzyka związanych z prawidłowym rozwojem płodu.

To, co w tym okresie kobieta przyjmuje w postaci żywności i suplementów powinno być szczególnie istotne. Abstrahując od wstrzemięźliwości alkoholowej i nikotynowej, która powinna być czymś oczywistym, lekarz prowadzący lub położna poinformują Cię o tym, jak powinno wyglądać odżywianie, co powinnaś jeść, a czego unikać. Przyjęto, że przede wszystkim na liście żywności zakazanej powinny znaleźć się produkty przetworzone, a także fast foody, jedzenie zawierające dużą ilość cukru i soli. Wskazane za to są: produkty zbożowe z pełnego przemiału (chleb razowy, płatki owsiane, kasze), produkty mleczne, mięso, ryby, wędliny, jaja, tłuszcze roślinne oraz warzywa i owoce, szczególnie w surowej formie.

Nie wszystkie składniki da się dostarczyć nawet dzięki najlepiej zbilansowanej diecie. Dlatego bardzo wskazane jest, by do naszego menu, które będzie zbliżone do ideału, zostały dobrane odpowiednie suplementy. Tylko w ten sposób można mieć pewność, że organizm będzie zaopatrzony we wszystkie niezbędne witaminy oraz mikro i makroelementy.

Odpowiednie dawki witamin i innych składników dla kobiet w ciąży

Jak wiadomo, nie wszystko jest dobre dla każdego i w każdej ilości. Zwykle nie potrafimy wskazać tego, jakie dawki witamin i minerałów są dla naszego organizmu odpowiednie, a w wielu przypadkach ich brak lub nadmiar może prowadzić do poważnych problemów, a nawet chorób. Okres ciąży jest szczególnym momentem w życiu kobiety i dziecka, w którym należy zachować szczególną ostrożność. Na szczęście dziś wiadomo jakie pierwiastki i substancje są wskazane i w jakich ilościach. Dlatego właśnie dbanie o odpowiedni balans w organizmie może zapewnić Ci odpowiednie samopoczucie i prawidłowy rozwój Twojego dziecka w okresie płodowym.

fot. istock.com

Ogólne rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego przedstawiają się następująco:

Kwas foliowy – 0,4 mg na dobę

Uwaga! Jego suplementację zaleca się od około sześciu tygodni przed planowanym poczęciem aż do drugiego trymestru włącznie. Jego niedobór stwarza niebezpieczeństwo wystąpienia u dziecka wad ośrodkowego układu nerwowego, serca lub układu moczowego. Brak suplementacji lub suplementacja niedostateczna może doprowadzić do zakrzepicy, a nawet poronienia.

Jod – 200 µg na dobę

Warto jednak zaznaczyć, że tę ilość należy raczej traktować jako dolną granicę, gdyż WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zaleca 200–500 µg na dobę. Jego niedobór może skutkować uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego, niedosłuchem lub głuchotą, a nawet niedorozwojem umysłowym u dziecka. Zagraża też poronieniem lub przedwczesnym porodem.

Witamina D3 – 2000 IU na dobę

Jej niedobór może prowadzić do niedostatecznej mineralizacji kości. Zarówno u kobiety, jak i u dziecka, jeszcze w fazie prenatalnej. Ponad to zwiększa ryzyko krzywicy, niskiej masy i długości urodzeniowej, może spowalniać rozwój w pierwszym roku życia.

Żelazo – 26-27 mg na dobę

Jego zwiększa ryzyko nie tylko poronienia, ale też przedwczesnego porodu i  wewnątrzmacicznego zahamowania wzrostu płodu.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe DHA – od 600 mg do 1000 mg na dobę

Ich niedobór może skutkować: nieprawidłowym rozwojem siatkówki oka, zaburzeniami w rozwoju układu nerwowego, wystąpieniem porodu przedwczesnego, niższą masą urodzeniową noworodka.

Innymi ważnymi składnikami są: wapń, magnez, cynk, miedź, mangan, selen. Są bardzo ważne w kontekście prawidłowego rozwoju płodu, ale też zabezpieczają przed innymi komplikacjami.

Powyższe informacje mają charakter ogólny. Z całą pewnością przyszła mama powinna skonsultować tę wiedzę ze swoim lekarzem prowadzącym lub położną, nie tylko jeśli chodzi o dietę, ale również suplementację. Każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie, a każda ciąża stanowi odrębną historię. Lekarz przede wszystkim weźmie pod uwagę Twoje uwarunkowania i przewlekłe choroby, na które cierpisz.

Suplementy dla kobiet w ciąży: jakie wybrać i kiedy stosować?

Suplementy dla kobiet w ciąży dostępne są dziś zarówno w aptekach stacjonarnych, jak i internetowych. Mamy do dyspozycji szeroką, bogatą ofertę, w której każda przyszła mama znajdzie coś dla siebie. W sprzedaży znajdują się najróżniejsze środki: od tych przeznaczonych dla kobiet planujących ciążę, kobiet w ciąży, a nawet karmiących piersią. Zaopatrując się w wybrane suplementy, warto pomyśleć o innych produktach, które mogą przydać się w tym szczególnym okresie: specjalne pasy stabilizujące sylwetkę i ułatwiające noszenie dziecka, środki ułatwiające laktację i wspomagające karmienie piersią, maści i kremy przeciw rozstępom, laktatory, wkładki laktacyjne.

fot. istock.com

Warto również zwrócić uwagę na szeroką gamę leków, podobnych do tych konwencjonalnych, które skomponowane są tak, by nie szkodzić ani matce, ani dziecku. Mowa tu o wszelkich formułach dostosowanych do tego szczególnie newralgicznego okresu w życiu kobiety. Są to na przykład spreje na katar, tabletki na ból gardła, środki na zgagę i na nadkwaśność oraz inne specyfiki, które w łagodny sposób poprawiają komfort życia.

Pamiętaj jednak o tym, żeby uważnie zapoznawać się z ulotką każdego suplementu i trzymać zalecanego dawkowania. Nie zawsze bowiem to, co jest dobre we właściwych proporcjach, będzie również dobrze w nadmiarze. Ta zasada obowiązuje również w drugą stronę. Ważna będzie systematyczność przyjmowania produktów, bowiem każdego dnia kobieta w ciąży powinna dostarczać swojemu organizmowi odpowiednich składników.

 

Materiał partnera

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie