Empik wypłaci rekompensaty za anulowane i opóźnione zamówienia. Sprawdź, czy ci się należą

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów interweniował w sprawie nieprawidłowości w sklepie internetowym empik.com. W rezultacie firma przyzna odszkodowania tysiącom klientów, którzy w latach 2022-2024 mieli problemy z realizacją swoich zakupów.
Empik wypłaci rekompensaty za anulowane i opóźnione zamówienia. Sprawdź, czy ci się należą
Decyzja UOKiK - Empik wypłaci rekompensaty Fot.:Daniel Dmitriew / Forum
21.10.2025
Izabela Rabiega

Jak czytamy w komunikacie, do UOKiK napływały liczne skargi konsumentów na funkcjonowanie platformy empik.com. Chodziło o zamówienia składane online.

Anulowane i opóźnione zamówienia

Klienci zgłaszali dwa główne problemy. Chodziło o anulowanie zamówień – sklep kasował przyjęte już zamówienia, tłumacząc się brakiem towaru. Jednocześnie klienci zauważali, że te same produkty nadal były dostępne na stronie, często po wyższej cenie. Drugi problem dotyczył opóźnień w realizacji – produkty nie docierały w zadeklarowanym przez sklep terminie. Problem dotyczył również sposobu prezentowania informacji o wysyłce. Hasło "wysyłka w 24h" sugerowało, że towar zostanie wysłany w ciągu doby od złożenia zamówienia, podczas gdy faktycznie oznaczało to dzień roboczy po przyjęciu zamówienia do realizacji.

Nie deklaracja, a umowa

"Kupując online, konsumenci polegają na informacjach udostępnianych im przez przedsiębiorców. Mają prawo zakładać, że produkty, które mogą włożyć do wirtualnego koszyka i zamówić, są rzeczywiście dostępne, a informacje o czasie ich wysyłki i dostarczenia są prawdziwe. Nie jest to tylko luźna deklaracja sprzedawcy, ale konkretne zobowiązanie umowne. Nie powinno dochodzić do sytuacji, w których zamówienie jest anulowane bądź towar nie dociera na czas. Jeśli dzieje się tak nagminnie, może to świadczyć o wprowadzaniu konsumentów w błąd" – podkreśla w komunikacie Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK:

Kto otrzyma rekompensatę?

Odszkodowania obejmują trzy grupy klientów, którzy dokonali zakupów w ramach sprzedaży własnej Empik:

Grupa 1 – osoby, których zamówienia złożone w latach 2022-2024 zostały anulowane po przyjęciu do realizacji

Grupa 2 – klienci, których zamówienia z lat 2022-2023 dotarły z opóźnieniem

Grupa 3 – kupujący, których przesyłki z lat 2022-2023 zostały wysłane później niż obiecywano, ale ostatecznie dotarły na czas.

Ile wynoszą rekompensaty?

Wysokość odszkodowania zależy od rodzaju problemu:

Za anulowane zamówienia:

  • 30 zł zwrotu gotówką
  • 40 zł w kodzie rabatowym
  • 3 produkty cyfrowe do wyboru

Za opóźnioną dostawę:

  • 10 zł zwrotu gotówką
  • 15 zł w kodzie rabatowym
  • 2 produkty cyfrowe do wyboru

Za opóźnioną wysyłkę (przy terminowej dostawie):

  • 1 produkt cyfrowy do wyboru

Jak odebrać rekompensatę?

Empik skontaktował się z uprawnionymi klientami mailowo lub SMS-em. Warto sprawdzić folder SPAM i zakładkę Oferty. Informacje wyświetlają się także na stronie empik.com i w aplikacji mobilnej.

Po otrzymaniu wiadomości należy uzupełnić formularz z danymi kontaktowymi użytymi przy zamówieniu i wybrać formę rekompensaty. Empik ma 21 dni na przelew pieniędzy i 14 dni na dostarczenie kodów lub produktów cyfrowych.

Firma zadeklarowała również wprowadzenie zmian systemowych, które mają zapobiec podobnym problemom w przyszłości.

 

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie