Tylko szybko się okazuje, że wcale nie jest tak prosto jak na początku się wydawało. Ola Gościniak, autorka nagradzanego bloga Jestem Interaktywna i mentorka, która przeszkoliła już prawie 50 000 Polek, podpowiada, jak rozwijać biznesy online z sukcesem.
Wartość polskiego rynku e-commerce w pandemicznym roku 2020 przekroczyła 100 mld zł i była o 40 mld zł większa niż szacowano1. Z Internetu w Polsce korzysta 31,97 miliona osób, a więc 84,5% całkowitej populacji. Statystyczny Polak (w wieku 16-64 lata) spędza w Internecie 6 h 44 min na dobę, w tym 2 h w mediach społecznościowych2. Wszystko brzmi optymistycznie, więc co stoi na przeszkodzie, aby z sukcesem rozwijać biznes przez Internet?
„Kilka lat temu postawiłam na biznes online i nie żałuję swojej decyzji. Jednak trzeba wiedzieć, że sprzedaż produktów przez Internet rządzi się swoimi prawami. Śmiało mogę powiedzieć, że są to prawa dżungli. Jest mnóstwo obszarów, które trzeba poznać i co więcej ciągle się w nich rozwijać. To pochłania mnóstwo czasu!” – opowiada o swoich doświadczeniach Ola Gościniak, twórczyni zaangażowanej społeczności Jestem Interaktywna, autorka książki „Bądź Online” i KsiążkoPlaneru „Rok w biznesie online” i dodaje – „W świecie online mamy nieograniczone możliwości i wbrew pozorom to nie ułatwia jego rozwijania. Trudniej dokonywać selekcji, trzymać obranego kursu i zwyczajnie się nie wypalić.”
#1 Odkryj swoje „dlaczego?”: Wydaje się oklepane? Jednak w momencie, gdy z dnia na dzień nie przybywa nam obserwujących w mediach społecznościowych, a sklep odwiedza tylko kilku klientów, możemy szybko się zniechęcić. Dlatego na samym początku warto poszukać odpowiedzi na pytanie, dlaczego robię to, co robię.
„Moją misją jest pokazanie kobietom, że mogą rozwijać biznes online i spełniać swoje zawodowe marzenia bez względu na umiejętności techniczne. Określenie misji pomaga zachować stabilny poziom motywacji oraz sprawia, że pojawiają się nowe pomysły na to, jak mogę wesprzeć moich klientów. Wtedy nie ma już strachu przed porażką, tylko nastawienie na działanie” – podpowiada Ola Gościniak.
#2 Poznaj swoich odbiorców: Potrzeby odbiorców są najważniejsze, bo to do nich kierujemy swój produkt bądź usługę. Dlatego tak ważne jest na początku zapoznanie się ze swoją grupą docelową i potrzebami klientów. Im porządniejsze przeprowadzimy badanie rynku, tym szybciej przygotujemy ofertę skrojoną na miarę potrzeb przyszłych klientów.
„Od początku trzeba myśleć strategicznie. Zanim wyjdziemy z ofertą, warto dobrze poznać swoją grupę odbiorców poprzez ankiety, pytania na forach internetowych i w grupach dyskusyjnych czy w trakcie rozmów indywidualnych. Klient zapoznając się z ofertą powinien mieć wrażenie, że czytamy w jego myślach” – wyjaśnia Ola Gościniak.
#3 Zaplanuj działania: Planowanie w biznesie umożliwia uzyskanie dobrych wyników sprzedażowych. Biznes, w którym planujemy wszystkie działania, będzie funkcjonował sprawnie, a przy okazji oszczędzi mnóstwo stresu i prób łapania zbyt wielu srok za ogon. Sporządzając plan na rok, plan miesięczny, a także harmonogram działania, tak dopracujemy swoje poszczególne kroki, że stworzą one spójną całość promującą sklep, bloga czy działania w mediach społecznościowych.
Zapoznaj się ze stroną Oli Gościniak - Jestem interaktywna
„W planowaniu kieruję się zasadą: od ogółu do szczegółu. Początkowo tworzę plan roczny, uwzględniając, co chciałabym zrobić w danym miesiącu. Wypisuje tutaj np. wyzwania, szkolenia online i promocje określonych produktów. W planie miesięcznym planuję już absolutnie wszystko! Zastanawiam się, jakie artykuły pojawią się na blogu, kiedy wyślę maila, w jakich dniach ogłoszę promocję kolejnego produktu czy otwarcie sprzedaży. Takie rozpisanie działania pozwala mi spojrzeć z dystansu na cały miesiąc i sprawdzić, czy jestem w stanie zrealizować wszystko, co sobie założyłam” – zdradza Ola Gościniak, która doszła do perfekcji w organizowaniu swojego biznesu online do takiego stopnia, że ona i jej zespół mają konkretny plan działania na kolejny rok już w sierpniu roku poprzedniego.
#4 Buduj markę: Budowanie marki jest procesem długofalowym i tak naprawdę każdy element ma tutaj znaczenie – produkt, jego cena, sposób komunikacji w mediach społecznościowych, promocje, a nawet obsługa klienta.
„Każda kampania sprzedażowa wpływa na wizerunek marki, ważne jest, aby trafić do naszych odbiorców i dostarczyć im nie tylko dobry produkt, ale również podtrzymywać ich zainteresowanie naszą działalnością. Dlatego tak ważne jest planowanie swoich działań, aby wykorzystywać różne narzędzia, jak media społecznościowe, jednocześnie nie wypalając się. Trzeba uzbroić się w cierpliwość” – wyjaśnia Ola Gościniak.
#5 Stwórz grupę wsparcia: Rozwijając biznes online często zaczynamy odczuwać samotność. Szczególnie na początku drogi może brakować nam osób, które mają podobne problemy i wyzwania. Ważne jest szukanie biznesowych grup wsparcia, gdzie osoby skoncentrowane wokół jednego celu mogą sobie nawzajem pomóc albo przynajmniej podtrzymać się na duchu.
„Zwykle w moich wyzwaniach bierze udział ponad 1000 osób, więc zawsze jest dodatkowa motywacja do planowania i podjęcia działania. Gdy widzimy jak pracują inne osoby, możemy zrobić wspólną burzę mózgów, przeanalizować swój pomysł i postawić pierwszy krok, który pomoże nam osiągnąć swoje cele” – podsumowuje Ola Gościniak, autorka KsiążkoPlaneru „Rok w biznesie online”.
Prowadzenie biznesu online nigdy nie było tak proste jak teraz, a jednocześnie tak pełne wyzwań. Konkurencja jest duża, możliwości nieograniczone i to powoduje, że trudniej utrzymać obrany kurs, szczególnie gdy na początku każdy projekt realizujemy samodzielnie. Skrupulatne planowanie każdego swojego kroku w biznesie online może daleko nas zaprowadzić.
Źródło:
1 Badanie na zlecenie Oktawave i Grupy K2 „Chmura w e-commerce w Polsce 2021: wyzwania, trendy, dobre praktyki” https://oktawave.com/pl/blog/chmura-w-ecommerce-w-polsce-2021
2 Badanie Hootsuite „Digital 2021 Poland” https://datareportal.com/reports/digital-2021-polan