Jak Polacy równoważą pracę i życie prywatne, w porównaniu z resztą Europy?

W których krajach europejskich work-life balance został osiągnięty? Jak w ogóle zmierzyć taką równowagę? Jedną z odpowiedzi można znaleźć w wynikach niedawnego badania Eurofound przeprowadzonego w różnych krajach UE w lutym i w marcu 2021 r.
Zobacz więcej: Praca w systemie hybrydowym zmieni rzeczywistość środowiska pracy?
Respondentów zapytano, jak często w ciągu ostatnich dwóch tygodni pracowali w wolnym czasie; czuli się zbyt zmęczeni pracą, aby wykonywać obowiązki domowe; czy uważali, że przez pracę nie spędzają wystarczającej ilości czasu z rodziną i zaprzątają sobie głowę swoją pracą poza godzinami pracy.
Do powyższego badania MoneyTransfers.com dodał odsetek osób, które odpowiedziały „zawsze” lub „przez większość czasu” na te pytania, po to, aby przypisać 12 krajom „wynik stresu” – oznakę braku równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, a przynajmniej tak postrzeganą.
Życie w słonecznym klimacie wśród ciągnącego się kilometrami wspaniałego wybrzeża nie wystarczyło, aby powstrzymać pracowników z Grecji przed uzyskaniem najwyższego poziomu stresu (130,1). Mieli oni najwyższy odsetek osób (40%), które czuły, że zaniedbują obowiązki domowe z powodu pracy i praca uniemożliwia im widzenie rodziny tak często, jakby chcieli (32,2%).
Na drugim miejscu najbardziej zestresowanych pracowników znaleźli się Portugalczycy. Tutaj ludzie najbardziej martwią się pracą (38%), i także tam odnotowano jeden z najwyższych wskaźników pracy w czasie wolnym (20,2%).
Polska znalazła się prawie na dolnym końcu skali stresu, z balansem pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym nieco lepszym niż Irlandia i nieco gorszym niż Niemcy. Ponad jedna czwarta osób martwiła się o pracę w ciągu ostatnich dwóch tygodni (26,1%), podczas gdy 28,2% uważa, że praca powstrzymuje ich przed wykonywaniem niezbędnych prac domowych, 17,3% uważa, że praca uniemożliwia im spędzanie wystarczającej ilości czasu z rodziną, a 16,5% pracuje w swoim wolnym czasie.
Zapytaliśmy o to Rebeccę Siciliano, Dyrektor Zarządzającą w Tiger Recruitment, londyńskiej agencji rekrutacyjnej z globalną bazą klientów..
Pracując zdalnie, zorganizuj swój dzień tak, jak w biurze, aby uniknąć natłoku pracy. Wyznacz jasne cele i stwórz harmonogram tego, co będziesz robić, przeplatając to czasem z dala od ekranu. Ważne, by dać odpocząć oczom, porozciągać ciało i dać odpocząć umysłowi.
Innym sposobem na uniknięcie pracy przez całą dobę (w przypadku pracy w domu) jest ustalenie jasnych godzin pracy i trzymanie się ich. Nie zapomnij przekazać ich pozostałym członkom zespołu, aby wiedzieli, kiedy mogą się z Tobą skontaktować.
Na koniec dnia wyłącz laptopa i spakuj swoje rzeczy do pracy. Będzie to sygnał dla Twojego mózgu, że dzień pracy dobiegł końca. Jeśli posiadasz luksus domowego biura, traktuj je jak swoje zwykłe biuro i opuść je (i nie wracaj!), gdy skończysz pracę na dany dzień. O ile nie masz pilnego zadania do wykonania, ogranicz pracę w weekendy do minimum, tak abyś mógł w pełni naładować baterie.
Zobacz więcej: Wyższe stanowisko to więcej stresu? Kondycja psychiczna liderów niepokoi...
Unikaj kontaktowania się z pracownikami poza godzinami pracy i kiedy są na urlopie (tak, to się zdarza), chyba że jest to absolutnie konieczne. Pomoże im to w utrzymaniu zdrowych granic pomiędzy pracą a życiem prywatnym.
Zachęcaj swój zespół (zdalny) do ustalania regularnych godzin pracy i trzymania się ich, a także do robienia sobie krótkich przerw w ciągu dnia pracy. Wypoczęci pracownicy są bardziej produktywni. Skupienie się na wynikach i rezultatach – a nie na tym, kiedy i ile godzin ludzie pracują – da pracownikom swobodę organizowania dnia tak, aby pasował do ich stylu życia i pomoże położyć kres „kulturze” pracy w ciągłym napięciu.
Najskuteczniejszym sposobem zachęcania do utrzymywania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym w zespole jest prezentowanie takiego zdroworozsądkowego zachowania samemu. Ustalenie własnych rozsądnych granic da Twojemu zespołowi przykład i zachęci do pójścia w twoje ślady.